Ce este coachingul?

Coachingul își are originile în sport. În sport, ca și în viață, cele mai mari obstacole în calea succesului sunt de natură internă și de obicei ni le punem singuri.

Coachingul ajută la deblocarea potențialului unei persoane de a-și maximiza propria performanță. O ajută să învețe mai degrabă decât să o învețe.

Precum în sport, asemenea și în business, pentru a avea performanță orice echipă are nevoie de un lider, un manager, un antrenor bun.

Cum integrezi coachingul în managementul echipei tale?

1. Ascultă. Ascultă. ASCULTĂ. Ascultă înainte să răspunzi.

Avem o gură și două urechi. E important să ascultăm mai mult decât să vorbim. Atunci când ascultăm activ și suntem prezenți 100% în conversație avem posibilitatea de a afla foarte multe informații utile.

Având informații, putem lua decizia de a acționa în calitate de manager sau de coach. Este important să creezi un cadru în care membrii echipei tale să fie încurajați să vină cu feedback, idei, opinii, sentimente sau reacții, să simtă că sunt ascultați fără judecată și susținuți să evolueze.

Uneori e suficient să-l lăsăm pe celălalt să vorbească și doar să-l ascultăm, iar soluția la o anumită provocare să reiasă doar din faptul că i-am creat un cadru în care sa poată să se exprime într-un mod liber și lipsit de judecată.

2. Pune întrebări. Evită să dai sfaturi sau soluții. Încurajează gândirea liberă și creativitatea.

Una dintre principalele reguli ale coachingului este că nu oferă soluții, sfaturi, nu este mentoring sau terapie. Coachingul vine să ajute în descoperirea acelor calități și resurse (proprii sau externe) care să susțină îndeplinirea unui obiectiv.

Atunci când pui întrebări stimulezi gândirea creativă, identificarea de opțiuni noi, de resurse noi, iar oamenii se simt încurajați, validați și au sentimentul de contribuție clară la business. Evită să dai sfaturi sau să rezolvi problemele celorlalți. Consecința implicării tale în acest mod poate fi o lipsă de încredere în propriile forțe și idei ale angajaților, teamă, iar pentru tine o încărcare suplimentară.

3. Folosește întotdeauna o abordare pozitivă

Caută să ai în permanență o atitudine pozitivă atunci când stai de vorbă cu membrii echipei tale. În acest mod încurajezi și creezi un climat deschis, care invită mintea celorlalți să funcționeze relaxată, liberă și să găsească opțiuni și soluții.

4. Folosește întrebări deschise și evită-le pe cele care direcționează răspunsul.

Întrebările deschise sunt întrebări exploratorii, care ajută în descoperirea opțiunilor, soluțiilor și identificarea celor mai bune căi prin care să fie folosite. Aceste întrebări sunt întrebări care încep cu „Cum… / Când… / Unde… / Cine…?” etc. Evită folosirea întrebărilor închise, care au răspuns „Da” sau „Nu” sau care direcționează interlocutorul către un răspuns pe care îl ai în minte.

Pune-ți întrebarea – „Dacă ar fi să vreau să aflu o informație / o opțiune despre acest subiect, ce întrebare aș pune?”

5. Răspunde la o întrebare cu o întrebare. În coaching este permis și chiar încurajat.

În mod natural avem tendința ca atunci când primim o întrebare să oferim un răspuns. Numai că atunci când ești managerul unei echipe această abordare nu încurajează întotdeauna gândirea creativă a celorlalți. Desigur, sunt întrebări care solicită informații la care e normal să răspunzi, însă atunci când interlocultorul tău are de-a face cu o sarcină, o provocare, iar întrebarea adresată vine să ceară soluții din partea ta, alege să răspunzi într-un mod care să-i implice gândirea celuilalt. Astfel că poți adresa o întrebare de genul „Tu cum te-ai gândit să faci? / Tu ce părere ai? / Ce opțiuni ai în acest moment?”

6. Dezvoltă o cultură care să încurajeze folosirea greșelilor ca oportunități de învățare

Cu toții facem greșeli. E uman.

Ce e însă important de avut în vedere este modul în care ne raportăm la greșeală. Se spune că e bine să înveți din greșelile altora, însă nu putem să evităm în totalitate greșelile.

Cultivarea unui mediu care să facă din greșeli oportunități de învățare va contribui la o mai bună implicare a membrilor echipei tale, la asumare, responsabilitate, în loc să fie un mod de control sau pedeapsă.