O echipă este asemenea unui mecanism de ceas. Fiecare piesă este atent concepută pentru a funcționa împreună cu alta sau altele și fiecare piesă a ceasului se bazează pe celelalte pentru a-și îndeplini rolul. 

Similar, membri unei echipe lucrează împreună pentru a pune în mișcare o companie. Diferența între piesele unui mecanism de ceas și membrii unei echipe este că în cazul oamenilor apare rațiunea, intelectul, gândirea. 

Cum facem ca membri unei echipe să funcționeze “ceas”? Încredere.

Încrederea ne ajută să fim performanți, atât individual cât și în echipă, iar lipsa ei ne conduce către ineficiență, suspiciune, consum inutil de energie, conflict, demotivare, stres, blocarea dezvoltării organizațiilor, micromanagement și inexistența unor relații sănătoase între membri echipei. De aceea, liderii de succes au mereu în focus consolidarea încrederii în echipele pe care le conduc.

Construirea și consolidarea încrederii în cadrul echipei sunt factori de bază atât în echipe clasice cât și în cele care lucrează remote sau hybrid și se dezvoltă în timp.

În cadrul unei organizații, construirea încrederii ar trebui să aibă în vedere două dimensiuni: construirea încrederii în sine și a încrederii în ceilalți.

În calitate de lider este necesar să-ți cunoști cât mai bine echipa cu care lucrezi, iar membri ei, la rândul lor, să-și cunoască bine oamenii cu care lucrează. Această cunoaștere vă va permite să identificați acele motivații individuale și de grup, care contribuie la construirea, creșterea și menținerea încrederii individuale.

Având încredere în ei înșiși, oamenii nu vor mai fi preocupați de validarea lor și vor fi mult mai deschiși către a colabora și a găsi noi soluții și idei pentru dezvoltarea lor, a muncii pe care o fac, a companiei. Astfel, pentru a construi încredere în cadrul echipei, este necesar să găsim acele pârghii prin care să ne asigurăm că oamenii sunt motivați, au încredere în ei, în ceea ce fac și înțeleg “de ce”-ul din spatele echipei din care fac parte.

Statistic, conform tipurilor de personalitate din Process Communication Model, peste 70% din populație este motivată de recunoașterea muncii și a rezultatelor. Acest tip de motivație întreține  și crește încrederea individuală, dar și de grup.

 

Ce reprezintă încrederea în cadrul unei echipe?

  • sentimentul de siguranță față de buna-credință și sinceritatea cuiva
  • capacitatea de a ști că acțiunile cuiva sunt de încredere
  • credibilitate

 

Care sunt pilonii încrederii în echipă?

  1. Onestitate
  2. Comunicarea clară și transparentă (inclusiv a așteptărilor)
  3. Colaborarea
  4. Cultivarea unor relații pe termen lung
  5. Onorarea promisiunilor / angajamentelor 
  6. Recunoașterea greșelilor
  7. Vulnerabilitatea
  8. Empatia
  9. Dreptatea
  10. Transparenta

Atunci când începi să construiești încrederea ia în calcul două aspecte importante legate de încredere:

  1. Încrederea practică: 
  • fă lucrurile cât poți de bine
  • fă lucrurile la timp 
  • fii de încredere
  1. Încrederea emoțională
  • tratează-ți cu respect colegii
  • ascultă-ți colegii 
  • fă networking cu colegii tai
  • construiește relații: împărtășește ideile, preocupările tale

Cum să încurajezi încrederea în echipă?

  1. Construiește relații pe termen lung: sprijină colegii să-și înțeleagă reciproc munca și scopul fiecăruia în structura de ansamblu
  2. Fii sincer
  3. Respectă-ți cuvântul
  4. Recunoaște cand nu știi sau când greșești
  5. Comunică-ți clar așteptările – evită presupunerile și asigură-te că toată echipa a înțeles lucrurile la fel. Comunică ce aștepți și ce oferi, ca să-ți poți îndeplini scopul 
  6. Fă din greșeli o oportunitate de învățare – în acest fel descurajezi arătatul cu degetul și te asiguri ca fiecare progresează
  7. Ajută-ți colegii când poți – clarifică rolurile și prioritățile fiecărui coleg și vezi cine pe cine poate ajuta. Oferă sprijinul necondiționat 
  8. Arată colegilor că îți pasă de provocările lor – ascultă ce au de spus
  9. Creează oportunități de networking între colegi în care să-și împărtășească talentele și preocupările
  10. Scoate în evidenta reușitele colegilor 
  11. Încurajează transparenta